QUI TÉ POR DE LA FILOSOFIA?
LECTURA PÚBLICA DE
TEXTOS DE FILOSOFIA per impedir que s’aprovi la nova Llei Orgànica per
a la Millora de la Qualitat de Educativa, tal i com figura a l’Avantprojecte
del 14/02/2013.
La LOMCE pretén eliminar dues de les
tres assignatures obligatòries de Filosofia a l’ensenyament secundari, la Història de la Filosofia de 2n de Batxillerat passa
a ser optativa, l’Educació eticocívica
de 4t d'ESO desapareix, a més de suprimir l’Educació per a la Ciutadania de 2n
d’ESO. Aquesta retallada entra en contradicció amb els mateixos objectius
formatius que es declaren al preàmbul de la nova llei, a més de contradir les
recomanacions de la UNESCO en el seu informe La Filosofia, una escola de la llibertat, que atribueix a la
Filosofia un paper formatiu fonamental i considera, per això, que ha de formar
part del currículum bàsic de l’alumnat de tots els sistemes educatius del món.
Textualment afirma que “la filosofia s’ha
d’enfortir allà on ja existeix i se l’ha de promoure allà on encara no es
practica.”
Els estudis de
Filosofia proporcionen a l’estudiant quatre tipus de formació: a) una formació
instrumental en l’ús rigorós del llenguatge oral i escrit, i en la comprensió
de conceptes i problemes, la qual cosa els ajuda a millorar les seves
capacitats de raonament i comunicació; b) una formació transversal i
interdisciplinar, que els permet connectar els diversos sabers del currículum i
desenvolupar una major capacitat de judici per afrontar la complexitat del món
contemporani; c) una formació històrica bàsica sobre els grans sistemes de
pensament que han configurat i segueixen configurant la identitat cultural
d’Occident; d) i, per últim, una formació integral que els ajuda a conciliar el
coneixement, la moral i la sensibilitat, i que és imprescindible per a la seva
maduració personal i la seva qualificació professional.
Rebutgem que la
Filosofia sigui utilitzada una vegada i una altra, pels successius governs de
l’Estat espanyol, com un comodí que s’estira o s’encongeix capriciosament amb
cada nova reforma educativa; com una arma llancívola en la lluita ideològica
entre els partits polítics; i en el cas de l’Ètica, com una moneda de canvi
susceptible de ser intercanviada per l’ensenyament de la religió. La Filosofia
té una llarga i sòlida tradició acadèmica, independent de les diverses
ideologies polítiques i de les distintes confessions religioses, i constitueix
una senya d’identitat imprescindible de la cultura occidental.
Per tot això, demanem a tots els responsables
d’Educació que la futura llei mantingui les tres matèries obligatòries de
Filosofia en els tres darrers cursos de l’educació secundària (4t d’ESO, 1r i
2n de Batxillerat), de manera que quedi garantit un cicle formatiu coherent i
complet en Filosofia, acadèmicament equiparable al d’altres matèries que han
estat reconegudes com a troncals al batxillerat: Llengua, Matemàtiques,
Història i Anglès.
PLATAFORMA EN DEFENSA DE LA FILOSOFIA
PALMA, 16 DE MARÇ DE 2013
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada